NEWS

Κινηματογραφικά εργαστήρια σε τέσσερα σχολεία του Πύργου και της Αμαλιάδας

Οι ταινίες θα προβληθούν σε ειδική προβολή στο πλαίσιο της 18ης Camera Zizanio

Τέσσερεις ταινίες που θα προβληθούν σε ειδική προβολή της 18ης Camera Zizanio είναι το αποτέλεσμα ισάριθμων κινηματογραφικών εργαστηρίων που πραγματοποιήθηκαν από τις αρχές Νοεμβρίου σε μαθητές σχολείων του Πύργου και της Αμαλιάδας, στο πλαίσιο του 21ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Ένα «παράθυρο» δημιουργικής έκφρασης καθώς τα παιδιά προσέγγισαν πτυχές της 7ης Τέχνης σε συνεργασία με τέσσερις καταξιωμένους σκηνοθέτες, συνεργάτες του Φεστιβάλ. Δούλεψαν ομαδικά για την παραγωγή μιας ταινίας, συμμετείχαν με κέφι, ορμή και διάθεση σε ένα καινούργιο για αυτά παιχνίδι και διδάχθηκαν παράλληλα τις βασικές αρχές της κινηματογραφικής γλώσσας, βασικές αρχές σεναρίου και προσέγγισαν την σημασία του κινηματογράφου ως εργαλείο μάθησης. Παράλληλα είδαν στην πράξη την λειτουργία της κινηματογραφικής ομάδας , που διέπεται από συλλογικό πνεύμα, υπευθυνότητα, δημοκρατική λειτουργία σε πνεύμα ελευθερίας και έλαβαν τις αρχικές γνώσεις για βασικά τεχνικά ζητήματα (χώροι, χρώματα, κάμερα, ήχος, φωτισμός).

Η Διονυσία Κοπανά στο 1ο Γυμνάσιο Πύργου…

Η Διονυσία Κοπανά συνεργάστηκε με μαθητές του 1ου Γυμνασίου Πύργου, σε ένα εργαστήρι πάνω στην δημιουργία ντοκιμαντέρ, με υπεύθυνους καθηγητές τον Λάζαρο Ασμή, τον Δημήτρη Παππά και την Γκόλφη Γαβριλιάδη και την υποστήριξη του διευθυντή του σχολείου Γιώργου Μπίρμπα.
Σε αυτό το εργαστήρι συμμετείχαν περίπου είκοσι παιδιά, της Γ’ τάξης και το καθένα με τον δικό του μοναδικό και ιδιαίτερο χαρακτήρα, συνέβαλαν στην προσπάθεια για την δημιουργία ενός μικρού ντοκιμαντέρ. Ήρθαν σε επαφή με τις βασικές αρχές της οπτικοακουστικής αφήγησης και τον τρόπο που φτιάχνεται μια ιστορία με εικόνες και ήχους. Σκοπός ήταν να καταλάβουν τι είναι το ντοκιμαντέρ, να δουν ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι να βλέπεις τον κόσμο, πέρα από τη όποια πρώτη ματιά, ότι δεν υπάρχει μόνο μια πλευρά της ζωής, μόνο ένας τρόπος να βλέπεις την πραγματικότητα, καθώς ο καθένας από εμάς έχει το δικό του τρόπο να βλέπει τη ζωή, έχει το δικό του μοναδικό βλέμμα. Ότι δεν υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος να βλέπεις, αλλά υπάρχει ο «δικός μας τρόπος». Και ότι πρέπει να σταθούμε, να δώσουμε χρόνο και να αφουγκραστούμε την πραγματικότητα.
Το ζητούμενο ήταν να καταλάβουν τα παιδιά ότι το ντοκιμαντέρ αφηγείται ιστορίες με ένα διεισδυτικό τρόπο. Ιστορίες που έχουν να κάνουν με τον άνθρωπο, τον εαυτό τους μα και με την ίδια την κοινωνία μέσα στην οποία ζουν. Να καταλάβουν στην πράξη, φτιάχνοντας τα ίδια ένα ντοκιμαντέρ, ότι αυτό που έκαναν εκφράζει τη δική τους οπτική απέναντι σε αυτό που είδαν, την δική τους σύνδεση με την πραγματικότητα.
Ασχολήθηκαν με το σιδηροδρομικό σταθμό του Πύργου και την σιδηροδρομική γραμμή Κατάκολο-Πύργος-Ολυμπία και αποδείχτηκαν εξαίρετοι ερευνητές, ψάχνοντας και μαζεύοντας στοιχεία για το θέμα. Μπήκαν σε μία περιπέτεια ψαξίματος και προσπάθησαν να πλησιάσουν κάτι για το οποίο ενώ γνώριζαν την ύπαρξή του κατάλαβαν ότι ουσιαστικά τίποτα δεν γνώριζαν για αυτό. Στην αναζήτησή τους είχαν την αμέριστη συμπαράσταση της Σταθμάρχη Νεκταρίας Ψυχομάνη , καθώς και του προϊσταμένου της αμαξοστοιχίας Άρη Ρέλις και του μηχανοδηγού Σπύρου Ζεπάτου.

Ο Κώστας Κατράκης στο 3ο Λύκειο Πύργου…

Ο Κώστας Κατράκης ξεκίνησε και συνεχίζει και το ερχόμενο Σαββατοκύριακο το εργαστήριό του στο 3ο Λύκειο του Πύργου, με υπεύθυνη καθηγήτρια την Ρεβέκκα Κρεστενίτη και την συμμετοχή 15 παιδιών.
Τα παιδιά διδάσκονται την διαδικασία animation που ως είδος συγκαταλέγεται στο stop motion animation και συγκεκριμένα paper cut animation. Δουλεύουν πάνω στο κλασσικό έργο του Κάρολου Ντίκενς “Μια χριστουγεννιάτικη Ιστορία”. Σε πρώτη φάση τα παιδιά ζωγραφίζουν τις φιγούρες και τα περιβάλλοντα κάθε σκηνής της ταινίας. Έπειτα, κόβουν τις φιγούρες με τέτοιον τρόπο ώστε να μπορούν να κινηθούν πάνω σε κάθε περιβάλλον.
Στο επόμενο στάδιο, φωτογραφίζουν καρέ-καρέ τις φιγούρες, κινώντας την φιγούρα λίγο κάθε φορά. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται η ψευδαίσθηση της κίνησης.
Επίσης, τα ιδία τα παιδιά θα κάνουν τν αφήγηση και τους διαλόγους της ταινίας και στην συνέχεια θα διδαχθούν την διαδικασία του μοντάζ. Υπό την μορφή παράδοσης, και με την βοήθεια εικόνων από τον βίντεο προβολέα, τα παιδιά μαθαίνουν τα κυριότερα εργαλεία, και πως θα τα χρησιμοποιήσουν ώστε να μοντάρουν μια ταινία.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του εργαστηριού, τα παιδιά διδάσκονται τα ειδή του animation, την ιστορία του καθώς και βασικές αρχές κινηματογραφίας και σκηνοθεσίας. Μάλιστα μαθαίνουμε ότι ήδη τα παιδιά συζητούν με τον Κώστα Κατράκη πιθανή μελλοντική δημιουργική συνεργασία, καθώς ενθουσιάστηκαν με την διαδικασία του animation.

Ο Ηλίας Φλωράκης στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Αμαλιάδας…

Το CineLikeLab, με συντονιστή τον συγγραφέα-σεναριογράφο Ηλία Φλωράκη, ανέλαβε την υλοποίηση του εργαστηρίου κινηματογράφου στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Αμαλιάδας, που διοργάνωσε το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας, με την διευθύντρια του σχολείου Ζωή Βουρλούμη. Στο εργαστήριο συμμετείχαν και τα δύο τμήματα της ΣΤ’ τάξης, με συνολικά 38 παιδιά και τους υπεύθυνους δασκάλους τους Γιώργο Παναγιωταρέα και Σωτήρη Ρουμελιώτη.
Την πρώτη μέρα, έγινε μια συζήτηση για τον κινηματογράφο, τους συντελεστές και την δημιουργία των ταινιών. Στήθηκε επίσης η βάση της ιστορίας, πάνω στην οποία, με ιδέες των παιδιών πάντα, δημιουργήθηκε το σενάριο της ταινίας. Ένα παιδικό θρίλερ που βασικό στόχο είχε να δείξει την «μαγική και περιπετειώδη» πλευρά που μπορεί να έχει το σχολείο. Την δεύτερη μέρα, τα παιδιά ολοκλήρωσαν το σενάριο με την καθοδήγηση του Ηλία Φλωράκη και οργανώθηκαν τα γυρίσματα για τις δύο επόμενες μέρες. Επίσης, λόγω του μεγάλου πλήθους, τα παιδιά χωρίστηκαν στην ομάδα μουσικής, που ανέλαβε τις μουσικές γέφυρες και κάποια από τα εφέ της ταινίας και ηχογραφήθηκαν στην τάξη, στην ομάδα animation που ανέλαβε να ζωντανέψει μέρος της ταινίας, ενώ τα υπόλοιπα παιδιά, ανέλαβαν ρόλους μπροστά από την κάμερα. Όλα τα παιδιά την ημέρα των γυρισμάτων, γνώρισαν και χειρίστηκαν τον απαραίτητο εξοπλισμό, γνωρίζοντας και τους ρόλους πίσω από την κάμερα. Την τελευταία μέρα, τα παιδιά είδαν μέρος της ταινίας και έμαθαν λεπτομέρειες για το μοντάζ και τα μυστικά του. Εκτός από το animation, γίνανε γυρίσματα και με greenscreen, αφού το απαιτούσε το σενάριο.

Ο Νίκος Σταμπουλόπουλος στο 4ο Γυμνάσιο Πύργου…

Ο Νίκος Σταμπουλόπουλος βρέθηκε στο 4ο Γυμνάσιο Πύργου, όπου μέσα σε δύο σαββατοκύριακα συνεργάστηκε με τα παιδιά για την εγγραφή του σεναρίου πάνω στο οποίο γυρίστηκε μια μικρού μήκους ταινία με τίτλο “¡Olé!”, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μιούζικαλ επιστημονικής φαντασίας.
Η ομάδα αποτελείτο από 18 παιδιά, 14 κορίτσια και 4 αγόρια, τα οποία δούλεψαν τις ιδέες τους μαζί με τον σκηνοθέτη, φροντίζοντας να βρεθούν όλα τα παιδιά και μπροστά και πίσω από την κάμερα. Έμαθαν πολλά για τη γλώσσα της κινηματογραφικής αφήγησης και συνεργάστηκαν μεταξύ τους διασκεδάζοντας. Υπεύθυνη καθηγήτρια, χορογράφος και γκεστ σταρ στην ταινία η Εύη Αναστοπούλου ενώ σημαντική ήταν η αρωγή από την Διευθύντρια του σχολείου Μαρία Μπαντούνα.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.