Olympia Creative Ideas Pitching Lab: Q & A με τη Ζωή Σιγαλού και τη Μαρίνα Σιώτου

Το Olympia Creative Ideas Pitching Lab απευθύνεται σε κινηματογραφιστές που θέλουν να γυρίσουν μία ταινία για παιδικό και νεανικό κοινό και έχουν μία πρώτη ιδέα του πρότζεκτ. Πρόκειται για ένα εργαστήρι με ειδικούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό που ενημερώνουν και συμβουλεύουν τους κινηματογραφιστές για τον χώρο του νεανικού σινεμά (παρεμπιπτόντως μπορείς να δηλώσεις συμμετοχή για το φετινό Pitching Lab ως τις 15 Οκτωβρίου, εδώ: https://bit.ly/2XAu1xH).

Ανάμεσα σ’ αυτούς τους κινηματογραφιστές συγκαταλέγονται και οι κινηματογραφίστριες Ζωή Σιγαλού και Μαρίνα Σιώτου, οι οποίες βραβεύτηκαν το 2020 για το σχέδιο της ταινίας “Το Θηρίο που περπατά σαν άνθρωπος”. Μιλήσαμε λοιπόν μαζί τους σχετικά με το πρότζεκτ τους και την εμπειρία κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου.

Λίγα λόγια για την ταινία:
Στο κοντινό μέλλον, ο κόσμος που γνωρίζουμε έχει καταστραφεί. Παιδιά και έφηβοι ζουν στο δάσος, συγκρατώντας τη δική τους κοινωνία με απομεινάρια του πρώιμου πολιτισμού και θολές μνήμες του παρελθόντος. Ένα ταξίδι ενηλικίωσης περιμένει την Άλφα, ένα δωδεκάχρονο κορίτσι, που καλείται να αντιμετωπίσει τους φόβους της μέσα σε μια δίνη από φωτιές, τύμπανα και ιαχές.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται τώρα το πρότζεκτ παρά τις τόσες δυσκολίες; 

Ζ. Η ταινία μας βρίσκεται στο στάδιο της χρηματοδότησης, έχει πραγματοποιηθεί το casting, το repérage. Είναι μια ταινία που διαδραματίζεται στη Φύση, με ό,τι δυσκολίες αυτό συνεπάγεται, δεν υπάρχει η ασφάλεια του εσωτερικού χώρου οπότε ο καλός καιρός, το θερμό κλίμα και η τύχη(!) είναι μεγάλοι παράγοντες για την υλοποίησή της.

Μ. Επιπλέον οι δασικές πυρκαγιές του καλοκαιριού πρόσθεσαν ακόμα μια δυσκολία που δεν είχαμε υπολογίσει. Το γύρισμα στη φύση απαιτεί συντονισμένο και οργανωμένο πρόγραμμα γυρισμάτων και μεγάλη προσοχή στην συμπεριφορά του συνεργείου. Αλλά έγινε σαφές σε όλη την ομάδα πόσο επίκαιρη είναι αυτή η ταινία τώρα και πόσο αναγκαία και επιτακτική είναι η υλοποίησή της.

Στο «Θηρίο που περπατά σαν άνθρωπος» διαδραματίζεται σ’ ένα επίσης δυστοπικό σύμπαν, σύμπαν που περιγράψατε στο σενάριό σας πολύ πριν την πανδημία! Η εμπειρία της πανδημίας σας πρόσφερε περαιτέρω ιδέες και υλικά με τα οποία μπορείτε να δουλέψετε;

Ζ. Η ιδέα ήρθε μετά το 1ο λοκντάουν. Σκεφτόμασταν πως ζώντας σε μεγάλα αστικά κέντρα έχουμε ξεχάσει να τρέχουμε μέσα στη φύση, να μυρίζουμε το χώμα μετά την βροχή, να αγκαλιάζουμε τα δέντρα, ακόμα και να πατάμε στο χώμα. Και όσο σιγά σιγά συζητούσαμε με φίλους και ανθρώπους της ηλικίας μας αντιλαμβανόμασταν ότι υπάρχει μια κοινή ανάγκη για επιστροφή στην φύση και το αυθεντικό.

Μ. Η πορεία της πανδημίας επαναπροσδιόρισε επίσης τη σχέση μας με την ελευθερία και προσέθεσε έναν ασφυκτικό χαρακτήρα στον ασφαλή χώρο του σπιτιού πράγμα που θέλουμε να σπάσουμε, βάζοντας του ήρωές μας να ζουν ελεύθεροι και ανέμελοι στη φύση.

Σας άγχωσε το γεγονός πως το κοινό σας θα είναι παιδιά; Βλέποντας ταινίες στο Olympia Creative Lab Pitching και μιλώντας με τους ειδικούς τι συνειδητοποιήσατε για τον χώρο του νεανικού κινηματογράφου;

Μ. Όχι καθόλου, ίσα ίσα με χαλάρωσε προσωπικά! Από το εργαστήριο του Pitching Lab και το casting που δουλέψαμε με παιδιά ηλικίας 11-18 διαπιστώσαμε πως εντάσσονται κατευθείαν στη συνθήκη και τον κόσμο που τους προτείνεις χωρίς δεύτερη σκέψη. Όλα τα παιδιά έφτιαχναν σε δευτερόλεπτα τον κόσμο του δάσους με φαντασία και αυθορμητισμό και ανταπεξέρχονταν σε ότι δοκιμασία- παιχνίδι τους ζητούσαμε. Ήταν εκπληκτικό!

Z. Ήταν πράγματι τόσο απελευθερωτικό το γεγονός ότι τα παιδιά έμπαιναν έτσι αυθόρμητα και προσθετικά σε κάθε συνθήκη. Η δική τους φαντασία μπλέχτηκε με τη δική μας και συνέβη κάτι μαγικό! Νομίζω ότι εκεί βρίσκεται και η ομορφιά του νεανικού κινηματογράφου, στο γεγονός πως συνεχίζουν να ονειρεύονται και δημιουργούν και ελπίζουν σε κόσμους που όλα είναι δυνατά. Και αυτό για μένα ίσως είναι ό,τι πιο επαναστατικό την εποχή που ζούμε.

Τι θεωρείτε ότι σας βοήθησε πιο πολύ στο Pitching Lab? Θυμάστε κάποια συμβουλή που να κρατήσατε;

Μ. Και οι 3 εισηγήτριες μας ώθησαν σε πολύωρα δημιουργικά ζουμ meetings, στα οποία η ιδέα μας έγινε περισσότερο ξεκάθαρη και κατανοητή σε εμάς και στον ακροατή. Μια συμβουλή που κρατώ ήρθε από τα λόγια της Τζωρτζίνας Κακουδάκη, “όταν γράφεις για τα δικαιώματα μιας μειονότητας μην ξεχνάς ποτέ τα δικαιώματα και της άλλης πλευράς” . Μου φάνηκε μια καλή υπενθύμιση λόγου- αντίλογου που πρέπει πάντα να θυμάσαι κατά τη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας.

Ζ. Εγώ θα προσθέσω κάτι ακόμα από τα λόγια της Τζωρτζίνας. Ότι η δύναμη σε αυτό που δημιουργήσαμε βρίσκεται στην ομάδα μας και στο πως επιλέγουμε να αντιμετωπίζουμε τα πράγματα που έρχονται σαν παρέα, όπως ξεκινήσαμε και όπως συνεχίζουμε!

Τι θα λέγατε με τη σειρά σας σε κάποιον/α που έχει τώρα μια ιδέα για μια παιδική ταινία αλλά του/της φαίνεται science fiction ότι μπορεί όντως να υλοποιηθεί;

Μ. Να μην διστάσει να το τολμήσει. Ο τολμών νικά!

Ζ. Just do it!

Τη συνέντευξη πήρε η Μελίνα Σιδηροπούλου.

FeaturedOlympia "Creative Ideas" Pitching LabOlympia "Creative Ideas" Pitching Lab