Olympia Creative Ideas Pitching Lab: Q & A με την Άρτεμη Αναστασιάδου

Το Olympia Creative Ideas Pitching Lab απευθύνεται σε κινηματογραφιστές που θέλουν να γυρίσουν μία ταινία για παιδικό και νεανικό κοινό και έχουν μία πρώτη ιδέα του πρότζεκτ. Πρόκειται για ένα εργαστήρι με ειδικούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό που ενημερώνουν και συμβουλεύουν τους κινηματογραφιστές για τον χώρο του νεανικού σινεμά (παρεμπιπτόντως μπορείς να δηλώσεις συμμετοχή για το φετινό Pitching Lab ως τις 15 Οκτωβρίου, εδώ: https://bit.ly/2XAu1xH).

Ανάμεσα σ’ αυτούς τους κινηματογραφιστές συγκαταλέγεται και και η Άρτεμις Αναστασιάδου. Το 2019 παρουσίαζε την ιδέα του «Βανκούβερ» που μόλις κέρδισε τα πρώτα της Βραβεία στο Φεστιβάλ της Δράμας: Ειδικό Βραβείο και Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας από την Κριτική Επιτροπή του Φεστιβάλ, ενώ η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου τη διάλεξε ως καλύτερη ταινία της χρονιάς! Εδώ η Άρτεμις μάς μιλάει για την πορεία της ταινίας της:

-Aπό το Pitching Lab το Olympia το 2019 στην προβολή του Βανκούβερ και τα πρώτα Βραβεία στο Φεστιβάλ της Δράμας. Πώς ήταν η διαδρομή για τη δημιουργία της ταινίας σε τόσο δύσκολη εποχή;

Η διαδρομή είχε πολλή αγωνία καθώς συνέπεσε με το πρώτο λόκνταουν, όταν έπρεπε να διακόψουμε το κάστινγκ και να μεταθέσουμε την παραγωγή της ταινίας για μερικούς μήνες αργότερα. Το γεγονός ότι είχαμε βρει το κορίτσι για την ταινία, και ο φόβος ότι αν καθυστερήσουμε πολύ το κορίτσι θα μεγάλωνε, μας έβαλε σε εγρήγορση, αλλά και στο ρίσκο να κάνουμε την ταινία το καλοκαίρι του 2020, όταν ακόμη δεν ήμασταν τόσο εξοικειωμένοι με τα υγειονομικά μέτρα και τα τεστ. Το χρηματικό βραβείο που λάβαμε από το “Olympia Creative Ideas Pitching Lab” μας βοήθησε σε όλα τα έξοδα του κάστινγκ και των προβών, κατά τη διάρκεια του pre-production.

-Πώς ήταν το κλίμα στο Φεστιβάλ Δράμας και ποια σχόλια για την ταινία σας έκαναν ιδιαίτερη αίσθηση;

Το κλίμα στο φεστιβάλ Δράμας ήταν πολύ θερμό. Πήραμε πολλή αγάπη από τον κόσμο, από την πρώτη έως την τελευταία μέρα. Μια γυναίκα θυμάμαι, που με βρήκε στο τέλος του φεστιβάλ, με ευχαρίστησε με δάκρυα στα μάτια, και μου είπε : «είμαι κόρη μεταναστών, και σήμερα πάλι φεύγει κόσμος από το χωριό μας».

-Το Βανκούβερ αφηγείται μια ιστορία εξαφάνισης μέσα από τη ματιά ενός παιδιού. Ποιες είναι οι προκλήσεις όταν δουλεύει κανείς για να επιτύχει αυτή την οπτική;

Προσπαθώ να μη δουλεύω με αφηρημένες έννοιες, όπως η εξαφάνιση, το πένθος η απώλεια, είτε με επαγγελματίες ηθοποιούς είτε με παιδιά. Αυτό είναι κάτι που βγαίνει από το σενάριο και τα πλάνα. Εγώ προσπαθώ να λειτουργώ πρακτικά, να κερδίσω την εμπιστοσύνη του παιδιού και να του βάλω απλούς στόχους σε κάθε σκηνή.

-Πώς προέκυψε η ιδέα και ποιος είναι ο θρύλος πάνω στον οποίο βασίστηκε;

Η ιδέα της εξαφάνισης ενός ανθρώπου από το φυσικό τοπίο, όταν μεταναστεύει προϋπήρχε. Όταν ανακάλυψα το μύθο της «Λάμιας του Μπρινιά» που κατάπινε τους ανθρώπους όταν έμπαιναν στο δάσος με το λιγνίτη, σκέφτηκα πως θα ήταν ωραίο να δημιουργήσω ένα σημείο συνάντησης αυτών των δύο στοιχείων. Έτσι προέκυψε το ξόρκι που λέει η μικρή, αλλά και η τοποθέτηση της σκηνής του αποχωρισμού στο Μπρινιά, το πρώην λιγνιτωρυχείο Αλιβερίου.

-Το pitching είναι ένα πολύ κρίσιμο στάδιο για κάθε κινηματογραφιστή. Τι ικανότητες προϋποθέτει;

Το βασικότερο νομίζω είναι να έχεις καταλάβει κι εσύ ο ίδιος τι θέλεις να πεις! Πέρα από την πλοκή, ποιο είναι το προσωπικό σου βλέμμα πάνω στους χαρακτήρες ή τις θεματικές που πραγματεύεσαι. Έπειτα, φυσικά καλό είναι να κάνεις πρόβες, να απευθύνεσαι στο κοινό, να έχεις μια καλή δομή και οπτική παρουσίαση της ιδέας.

-Εσείς είχατε κάνει στο Olympia Creative Ideas Pitching Lab μία εξαιρετικά δομημένη και ολοκληρωμένη παρουσίαση της ιδέας τότε. Φαινόσασταν εξοικειωμένη με αυτό το στάδιο της διαδικασίας. Σας βοήθησε η εμπειρία σας στο εξωτερικό; Είναι ένα στάδιο που διδάσκετε στους φοιτητές κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο;

Ναι, στο μεταπτυχιακό που έκανα η παρουσίαση της δουλειάς μας ήταν βασικό μέρος της εκπαίδευσης μας. Με τη σειρά μου τώρα, στα μαθήματα κινηματογράφου που παραδίδω, βάζω τους φοιτητές σε μια ανάλογη διαδικασία παρουσίασης των ταινιών που θα παράξουν μέσα στο εξάμηνο, για να μάθουν να εκτίθενται και να επικοινωνούν το όραμά τους με σαφήνεια και αμεσότητα.

-Τι νιώθετε ότι πήρατε από το pitching lab της Ολυμπίας και ενσωματώσατε έπειτα στη δουλειά σας;

Στο pitching lab δουλεψα περισσότερο πάνω στην ιδέα, αλλά και στην οπτική του σινεμά για νέους. Στη διάρκεια της εβδομάδας είδαμε πολλές ταινίες και συμμετείχαμε σε συζητήσεις και masterclass με επαγγελματίες του χώρου, πάνω στο συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος και στη σημαντικότητά του. Αν θέλετε, έγινε πιο καθαρή η απόφασή μου, ότι θα προσπαθήσω να εξερευνήσω τον εσωτερικό κόσμο και βλέμμα ενός παιδιού.

-Γιατί πιστεύετε πως δεν είναι ανεπτυγμένος ο κινηματογράφος για παιδιά στην Ελλάδα;

Ο ελληνικός κινηματογράφος τις τελευταίες δεκαετίες είναι κυρίως απόρροια πολύ προσωπικών καλλιτεχνικών σχεδίων με μια φεστιβαλική πορεία, που με δυσκολία έβρισκαν το δρόμο της ευρύτερης κινηματογραφικής διανομής. Ο κινηματογράφος για τα παιδιά, αν και μπορεί να είναι υψηλής τέχνης, χρειάζεται να έχει το Υπουργείο Παιδείας συμμέτοχο, αλλά και διόδους προώθησης και διανομής – όπως το Φεστιβάλ Ολυμπίας- που θα φέρουν τον ποιοτικό κινηματογράφο στα σπίτια και στα σχολεία. Επίσης, είναι θέμα εκπαίδευσης των κινηματογραφιστών πάνω στην σημαντικότητα του παιδικού και νεανικού κοινού και στις ιδιαίτερες προσεγγίσεις που χρειάζεται ένα παιδί για να προσλάβει με ένα τρόπο μη τραυματικό ακόμη και την πιο σοβαρή ή στενάχωρη ιστορία.

-Ποιες ταινίες παιδικού και νεανικού κιν/φου έχετε ως αναφορά για το είδος, ποιες θα δείχνατε πιθανόν στους σπουδαστές σας ή σε συναδέλφους που δεν γνωρίζουν καλά το είδος;

Νομίζω ότι τις συναρπαστικότερες ταινίες για παιδιά και νέους τις είδα κι εγώ στο Φεστιβάλ Ολυμπίας, οπότε παρακολουθώ ό,τι προτείνει!

Τη συνέντευξη πήρε η Μελίνα Σιδηροπούλου.

FeaturedOlympia "Creative Ideas" Pitching LabOlympia "Creative Ideas" Pitching Lab