Τζιάνι Ροντάρι, διδάσκοντας τη γραμματική της φαντασίας

Ημερομηνία: 2 Δεκεμβρίου 2020

Στρογγυλό τραπέζι

Η ουτοπία δεν είναι ουτοπία και η φαντασία διδάσκεται

Συγγραφέας, δάσκαλος, δημοσιογράφος, μουσικός, διανοούμενος, ο Ροντάρι παρατήρησε με προσοχή τον κόσμο της παιδικής ηλικίας και τις ανάγκες της σε μια εποχή που τα αγόρια και τα κορίτσια θεωρούνταν άμορφη μάζα, όχι υποκείμενα που έχουν δικαιώματα. Έδωσε στους εκπαιδευτικούς πλήθος εργαλείων για να πειραματιστούν σε νέα παιδαγωγικά μονοπάτια, αντλώντας από τις ανακαλύψεις της καθημερινής ζωής, της τέχνης, της μουσικής και της φύσης. Εισήγαγε στο σχολείο την παιδική λογοτεχνία, προσδίδοντάς της ξεχωριστή θέση και ωθώντας τα παιδιά να κάνουν παιχνίδι με την τέχνη της. Οι λέξεις «ηχοποιούνται», παραμορφώνονται, απελευθερώνονται από τους κανόνες και προκαλούν γέλιο.

Η έρευνά του κυμαίνεται από τη γλωσσολογία έως τη σημειολογία, την ποίηση και τη φιλοσοφία, χωρίς να παραμελεί ποτέ τα γλωσσικά παιχνίδια, που προκύπτουν από την επιμελή παρακολούθηση των σχολικών τάξεων των παιδιών με τα οποία συνεργάζεται στενά όλα του τα χρόνια και μαθαίνει πολλά.

Για τον Ροντάρι, η δημιουργικότητα και η φαντασία είναι πολύτιμα εργαλεία προκειμένου να προσεγγίσει οποιοδήποτε τρόπο μάθησης: η αποκλίνουσα σκέψη, η ανοιχτή ματιά –πέρα από το απλά «επιτρεπόμενο» και το στερεότυπο– είναι στοιχεία με τα οποία ένας καλός δάσκαλος πρέπει να είναι σε θέση να εκπαιδεύσει τους μαθητές του. Για τον Ροντάρι η ουτοπία δεν είναι ουτοπία και η φαντασία διδάσκεται

Θέματα και ομιλητές -τριες

    • Ρονταριακή” δημιουργικότητα και φαντασία με βίντεο, για μια ενεργή πολιτειότητα και μια οικουμενική συνείδηση, Lanfranco Genito, εκπαιδευτικός, συντονιστής του Εργαστηρίου Επικοινωνίας και Διδακτικής Bottega, πρόεδρος της Fédération Internationale des Mouvements de l’Ecole Moderne-FIMEM

    • Τζιάνι Ροντάρι-Μάριο Λόντι: η παιδική δημοσιογραφία στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια της Ιταλίας, Μπάμπης Μπαλτάς, δάσκαλος, μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας «Το Σκασιαρχείο»

    • Φτιάχνοντας παραμύθια και ιστορίες με την Τράπουλα του Ροντάρι, Κώστας Στοφόρος, συγγραφέας

    • Aπό τον Rodari στη σχολική τάξη: δημιουργικές προσεγγίσεις της αφήγησης, Μαρία Σφυρόερα, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Συντονίζει η Αγγελική Δαρλάση, συγγραφέας-θεατρολόγος

ΤΟ ΣΤΡΟΓΓΥΛΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΘΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΤΙΣ 2/12/2020, ΣΤΙΣ 18:00.

Γραφτείτε για να παρακολουθήσετε την εκδήλωση: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_ln6wJ0A8Ty6jJ76-A7RpDA