ΔIΕΘΝΕΙΣ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ 2024

Οι κριτικές επιτροπές του διαγωνιστικού προγράμματος του 27ου Φεστιβάλ Ολυμπίας

Διεθνής Κριτική Επιτροπή Ταινιών Μεγάλου Μήκους Μυθοπλασίας

Tamara Bos

Γεννήθηκε το 1967. Είναι μια ιδιαίτερα παραγωγική σεναριογράφος και συγγραφέας παιδικών βιβλίων. Οι ιστορίες βασίζονται σε θέματα με τα οποία τα παιδιά μπορούν να ταυτιστούν, και συχνά γράφονται από τη δική τους οπτική γωνία. Εκτός από τα δικά της πρωτότυπα σενάρια, έχει κάνει διασκευές δημοφιλών παιδικών βιβλίων της διάσημης Ολλανδής συγγραφέως Annie M.G. Schmidt. Η Tamara έχει γράψει τα σενάρια για τις οικογενειακές ταινίες Minoes (2001), Pluk and his Towtruck (2004) και The Amazing Wiplala (2014). Οι ταινίες μεγάλου μήκους που βασίζονται στις δικές της ιστορίες έχουν γνωρίσει εθνική και διεθνή αναγνώριση, με βραβεύσεις σε όλο τον κόσμο. Αυτές περιλαμβάνουν τις ταινίες Winky’s Horse (2005) (σκηνοθεσία Mischa Kamp), Fidgety Bram (2011) (σκηνοθεσία Anna van de Heide), και πρόσφατα το Romy’s Salon (2019). Η τελευταία αυτή ταινία, που βασίζεται στο δικό της μυθιστόρημα, κέρδισε είκοσι εθνικά και διεθνή βραβεία. Το πιο πρόσφατο έργο της, η σειρά Escape from Albatros, προβάλλεται αυτήν την περίοδο από την ολλανδική δημόσια τηλεόραση. Τον τελευταίο καιρό εργάζεται πάνω σε δύο σενάρια ταινιών μεγάλου μήκους για παιδιά και οικογένειες, Hanneke & Fiet (για ένα κορίτσι έξι ετών που πρέπει να κρυφτεί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου) και The Gorgels (μια χιουμοριστική, περιπετειώδης ιστορία). Η Tamara Bos έχει γράψει δώδεκα σενάρια που έχουν υλοποιηθεί, πάνω από τριάντα παιδικά βιβλία, και έχει εργαστεί σε πολλές τηλεοπτικές σειρές και θεατρικές παραστάσεις.

Charlotte Giese

Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Roskilde στη Δανία με πτυχίο στα Μέσα και τις Κοινωνικές Επιστήμες. Μετά την αποφοίτησή της, εργάστηκε σε φεστιβάλ καλλιτεχνικών ταινιών και video dance και ασχολήθηκε με οπτικοακουστικές παραγωγές με επίκεντρο παγκόσμια ζητήματα. Από το 1992 υπηρέτησε ως Επιμελήτρια στο Δανέζικο Ινστιτούτο Κινηματογράφου, όπου το 1998 ίδρυσε το Τμήμα για Παιδιά και Νέους. Το τμήμα αυτό, το οποίο έχει αναγνωριστεί σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, λειτουργεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σε κινηματογράφους, πλατφόρμες streaming και δημιουργικά στούντιο κινηματογράφου, και σήμερα εκείνη υπηρετεί ως Ειδική Σύμβουλος. Το Δανέζικο Ινστιτούτο Κινηματογράφου είναι γνωστό για την επαγγελματική του εξειδίκευση, την πολιτική του απήχηση και την ποικιλομορφία των εμπλεκόμενων με αυτό. Με έντονο το ενδιαφέρον για διεθνή δραστηριοποίηση, διατηρεί επίσης μια συμβουλευτική εταιρεία, συνεργαζόμενη με κινηματογραφικούς οργανισμούς κυρίως στην Ευρώπη, την Παλαιστίνη και την Ανατολική Αφρική, και είναι συνιδρύτρια του Film Lab Zanzibar. Το πρότζεκτ αυτό περιλαμβάνει εκπαίδευση κινηματογραφιστών, στρατηγική ανάπτυξη, προώθηση κινηματογραφικής παιδείας για τις επόμενες γενιές και διοργάνωση εκδηλώσεων για την κινηματογραφική βιομηχανία και την κοινότητα. Τα προγράμματά της προσεγγίζουν τον κινηματογράφο τόσο ως αυτόνομη μορφή τέχνης όσο και ως ισχυρό εργαλείο για πολιτιστική ανάπτυξη, οικονομική πρόοδο και κοινωνική αλλαγή.

Jaroslava Hynstova

Εργάζεται από το 2005 ως προγραμματίστρια για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους του Ζλιν. Έχει σπουδάσει Κινηματογράφο και Αγγλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Palacky του Olomouc. Είναι δημοσιογράφος, σεναριογράφος και σκηνοθέτρια μιας ερασιτεχνικής θεατρικής ομάδας στην ιδιαίτερη πατρίδα της το Luhačovice. Έχει, επίσης, δουλέψει ως περιφερειακή ανταποκρίτρια για τη μεγαλύτερη εφημερίδα της Τσεχίας. Έχει διατελέσει μέλος κριτικών επιτροπών σε ολόκληρο τον κόσμο (π.χ. Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Ινδία, Καναδάς, Γαλλία, Γερμανία, Σουηδία, Ιταλία, Ουκρανία, Ισπανία, Ινδία).

Venia Vergou

Είναι η διευθύντρια του EUFCN – European Film Commissions Network από τον Ιανουάριο του 2024. Έχει διατελέσει διευθύντρια του Hellenic Film Commission στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (2017-2021) και μέλος του ΔΣ του EUFCN (2019-2021). Είναι γνώστρια της ελληνικής κινηματογραφικής κοινότητας για περισσότερα από είκοσι χρόνια καθώς, ξεκίνησε ως κριτικός κινηματογράφου στο περιοδικό «Αθηνόραμα» (2001-2008), εργάστηκε ως συμπαραγωγός σε τρεις ταινίες, στη συνέχεια ως Film Projects Coordinator στην documenta 14 και υπεύθυνη επικοινωνίας στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (2013-2015). Σήμερα, η Βένια είναι επίσης η project manager της Crew United Greece, της κορυφαίας διαδικτυακής πλατφόρμας δικτύωσης που συνδέει επαγγελματίες του οπτικοακουστικού τομέα στην Ευρώπη, η οποία λειτουργεί πλέον και στην Ελλάδα. Σπούδασε Επικοινωνία και Μ.Μ.Ε. (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και κατέχει M.A. σε Film Studies and European Cinema (University of the West of England, Μπρίστολ, ΗΒ).

Διεθνής Κριτική Επιτροπή Kids & Docs

Dimitris Papadopoulos

Στις σπουδές του ασχολήθηκε με τα παιδαγωγικά, τον κοινωνικό αποκλεισμό, την κινηματογραφική εκπαίδευση/παιδεία και την εκπαίδευση/γραμματισμό στα μέσα. Είναι διδάκτορας του Τμήματος Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στη διατριβή του διερεύνησε τις σύγχρονες εξελίξεις στην κινηματογραφική εκπαίδευση/παιδεία. Διδάσκει ζητήματα Παιδαγωγικής του Κινηματογράφου/Κινηματογραφικής Εκπαίδευσης/Παιδείας & Μουσικό Ντοκιμαντέρ στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ και σκηνοθεσία στη θεματική «Σπουδές Κινηματογραφικής Γραφής, Πρακτικής και Έρευνας» του ΕΑΠ. Επίσης, έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ζητήματα τέχνης, πολιτισμού και εκπαίδευσης. Έχει επιστημονικές δημοσιεύσεις, συμμετοχή σε συλλογικούς τόμους και άρθρα. Είναι συγγραφέας δύο βιβλίων (το ένα συλλογικό). Είναι από τα ιδρυτικά μέλη και επιστημονικά υπεύθυνος του “Περιφερειακού Δικτύου Κινηματογραφικής Εκπαίδευσης”, στο πλαίσιο του οποίου διοργανώνεται το ετήσιο “φεστιβάλ μαθητικών ταινιών” στην Θεσσαλονίκη. Έχει οργανώσει πλήθος εργαστηρίων κινηματογραφικής εκπαίδευσης για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς και στο πλαίσιο αυτό έχει εποπτεύσει πολυάριθμες ταινίες μικρού μήκους. Έχει σκηνοθετήσει τρία ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους με συμμετοχές και βραβεύσεις σε πολυάριθμα διεθνή φεστιβάλ.

Tapio Riihimaki

Δουλεύει ως αναπληρωτής διευθυντής στο Εθνικό Οπτικοακουστικό Ινστιτούτο της Φινλανδίας, όπου είναι επικεφαλής του προγραμματισμού (στο Ελσίνκι και σε 8 άλλες πόλεις σε όλη τη χώρα) και της βιβλιοθήκης. Επίσης, είναι υπεύθυνος για την έρευνα, τις δημοσιεύσεις και τις εκθέσεις του ινστιτούτου. Έχει μακρά καριέρα στον κινηματογράφο. Έχει δουλέψει ως εκτελεστικός διευθυντής του DocPoint Film Events, του οργανισμού που διοργανώνει το DocPoint – Helsinki Documentary Film Festival, καθώς και του DOKKINO, μιας τουρνέ ντοκιμαντέρ για παιδιά και νέους, και του DocPoint IMPACT, που προσφέρει εργαστήρια και δικτύωση για παραγωγή με κοινωνικό αντίκτυπο. Ο Τάπιο έχει δουλέψει επίσης ως εκτελεστικός διευθυντής της Ένωσης Φινλανδικού Ντοκιμαντέρ και του κινηματογραφικού περιοδικού Filmihullu, και ως πρότζεκτ μάνατζερ για το Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι. Διαθέτει επίσης εμπειρία στο καλλιτεχνικό ρεπορτάζ, στην κινηματογραφική κριτική και έχει εργαστεί σε διάφορους ρόλους στο Φινλανδικό Αρχείο Κινηματογράφου. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι με κατεύθυνση τις Πολιτισμικές Σπουδές και αποφοίτησε με πτυχίο Φιλοσοφίας το 1997. Έχει επίσης σπουδάσει Επικοινωνία, Τηλεόραση και Κινηματογράφο, καθώς και Αναπτυξιακή Έρευνα. Ο Τάπιο –ή Τάπε, όπως τον αποκαλούν σχεδόν όλοι– είναι σινεφίλ σε όλη του τη ζωή. Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, η εστίασή του έχει στραφεί ολοένα και περισσότερο στο ντοκιμαντέρ, καθώς πιστεύει ότι η πραγματική ζωή είναι πιο συναρπαστική από τη μυθοπλασία.

Heleen Rouw

Έχει εμπειρία ηγετικών ρόλων στον τομέα των μέσων ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας, με έμφαση στα νεανικά κοινά. Ξεκίνησε τη δεκαετία του ’90 στον χώρο της διανομής ταινιών στην Polygram Filmed Entertainment και στη Warner Bros, με εξειδίκευση στην επαγγελματικοποίηση των στρατηγικών μάρκετινγκ με στόχο την αποτελεσματικότερη προσέλκυση κοινού για τις ταινίες. Απέκτησε εμπειρία σε όλο το φάσμα της κινηματογραφικής παραγωγής, στην προώθηση και τη χρηματοδότηση (για έργα όπως το Discovery of Heaven του Jeroen Krabbe και το Mindhunters του Renny Harlin), στο μάρκετινγκ και την ανάπτυξη (στο Κέντρο Κινηματογράφου της Ολλανδίας), καθώς και στην εταιρική επικοινωνία (στη συγχώνευση των δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών φορέων AVROTROS). Ως Διευθύντρια Ανάπτυξης και Εκπαίδευσης στον Βασιλικό Ζωολογικό Κήπο του Άμστερνταμ, ανέπτυξε μια ισχυρή στρατηγική χρηματοδότησης και ένα εκπαιδευτικό όραμα, προτού μεταβεί στο φεστιβάλ Cinekid τον Ιανουάριο του 2020. Ο βασικός στόχος του Cinekid είναι η ενεργή εμπλοκή των παιδιών με ποιοτικά πολυμέσα και τον κινηματογράφο, με σκοπό να τα βοηθήσει να γίνουν πολίτες του κόσμου. Εδώ και 38 χρόνια, ο οργανισμός του Cinekid είναι προσηλωμένος στην κινητοποίηση της παραγωγής ταινιών και πολυμέσων για παιδιά και στην ενθαρρύνει των ίδιων των να συμβάλλουν στη δημιουργία τους, στοχεύοντας στην καθοδήγηση της εξέλιξής τους στα μέσα, βοηθώντας τα να γνωρίσουν και να εξερευνήσουν τα μέσα από διαφορετικές οπτικές γωνίες.

Διεθνής Κριτική Επιτροπή Ταινιών Μικρού Μήκους

Boris Bakal

Είναι σκηνοθέτης θεάτρου και κινηματογράφου, ηθοποιός, παραγωγός, intermedia artist, επιμελητής, συγγραφέας, ακτιβιστής, δημόσιος ιστορικός και παιδαγωγός. Έχει δημιουργήσει πολυάριθμα πρότζεκτ, παραστάσεις, διαλέξεις, εγκαταστάσεις και πολυμέσα που έχουν παρουσιαστεί σε φεστιβάλ και εκθέσεις σε πάνω από 20 χώρες στην Ευρώπη, καθώς και στις ΗΠΑ, τη Σενεγάλη, την Ταϊλάνδη, την Αρμενία και την Ιορδανία. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε σημαντικές εκδηλώσεις, όπως η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2000 στη Μπολόνια, η Μπιενάλε της Βενετίας, το Summer Festival του Ντουμπρόβνικ, το Akcent/Πράγα και το BITEF/Βελιγράδι. Το έργο του χαρακτηρίζεται, μεταξύ άλλων, από την επίμονη εξερεύνηση του συγκεκριμένου χωροχρόνου και των διαδραστικών στοιχείων των τεχνών. Έχει διατελέσει επισκέπτης ακαδημαϊκός, ερευνητής και λέκτορας σε ιδρύματα όπως το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, το Πανεπιστήμιο Κολούμπια, το Πανεπιστήμιο Stony Brook, και πανεπιστήμια στη Φλωρεντία, το Έξετερ, το Αμβούργο και το Μάντσεστερ. Είναι συνιδρυτής πολλών καλλιτεχνικών και ακτιβιστικών πρωτοβουλιών, όπως το Flying University (Βρυξέλλες), η Orchestra Stolpnik (Μπολόνια), το Θέατρο Προφανών Φαινομένων (Theatre of Obvious Phenomena) και η Αντιπολεμική Καμπάνια της Κροατίας (Croatian Antiwar Campaign). Από το 2001, συνδιευθύνει το Bacači Sjenki/Shadow Casters, μια βραβευμένη πλατφόρμα διατομεακής τέχνης. Το 2011, ξεκίνησε το Frooom!, ένα καινοτόμο πρόγραμμα εκπαίδευσης στα οπτικοακουστικά και τον κινηματογράφο στο Ζάγκρεμπ.

Eleni Mouri

Σπούδασε Γραφιστική και Animation. Από το 1979 έως το 1994 εργάστηκε ως ελεύθερη επαγγελματίας animator, στην παραγωγή διαφημιστικών animation για την τηλεόραση. Από το 1987 διδάσκει Animation και TV Graphics στο Τμήμα Γραφιστικής του ΤΕΙ Αθήνας, αρχικά ως επιστημονική συνεργάτρια και από το 1994 ως μέλος ΔΕΠ. Κάνει μαθήματα Storyboarding, Cartoon και Animation  στο Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ενώ έχει διδάξει και διδάσκει ακόμα σε διάφορα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών του ίδιου ιδρύματος. Είναι διευθύντρια του μεταπτυχιακού προγράμματος 2D και 3D Animation. Έχει γράψει τα βιβλία Frame by Frame, για την τέχνη και τις τεχνικές του animation, και Ελληνικό Animation 1960-2000, ενώ έχει και αρκετές δημοσιεύσεις σε κοινούς τόμους και πρακτικά συνεδρίων.

Iris Verhoeven

Είναι η διευθύντρια του JEF, του οργανισμού κινηματογράφου για νέους στην περιοχή της Φλάνδρας, στο Βέλγιο. Το JEF ασχολείται με τη διανομή, την κινηματογραφική εκπαίδευση και τις δραστηριότητες ψηφιακού γραμματισμού στο σχολείο και στον ελεύθερο χρόνο. Οργανώνει επίσης ένα ετήσιο φεστιβάλ κινηματογράφου για νέους σε πολλές πόλεις. Το φεστιβάλ έχει δημιουργήσει το μεγαλύτερο medialab στη Φλάνδρα και την ηλεκτρονική πλατφόρμα JEF in the Hospital, ένα πρότζεκτ για παιδιά σε νοσοκομεία και κέντρα αποκατάστασης, το οποίο έγινε διεθνές το 2018. Πριν από αυτή τη θέση, ήταν η διευθύντρια επιχειρηματικής ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Νέων (Het Jeugdfilmfestival) για σχεδόν 10 χρόνια, όπου ήταν υπεύθυνη για τις επιχειρηματικές πτυχές και το medialab. Προτού ασχοληθεί με το φεστιβάλ, εργάστηκε στο Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας, όπου έκανε έρευνα για τα μουσεία σύγχρονης τέχνης και του οπτικοακουστικού τομέα. Υπηρέτησε επίσης ως διευθύντρια σε πολιτιστικό κέντρο στην Αμβέρσα. Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του oKo (Φλαμανδική Ομοσπονδία Εργοδοτών στον Πολιτιστικό Τομέα), του Sociare (ομοσπονδία εργοδοτών στον κοινωνικό πολιτισμό) και του  φεστιβάλ πειραματικού κινηματογράφου Courtisane. Η Ίρις σπούδασε Πολιτική και Κοινωνιολογία, Συγκριτικές Πολιτιστικές Σπουδές και Πολιτιστική Διαχείριση. Επίσης, πέρασε δύο χρόνια στη Βαρκελώνη, όπου σπούδασε την Καταλανική Γλώσσα και Τέχνη στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης (UAB). Το 2019 ολοκλήρωσε το πρόγραμμα ηγεσίας LinC στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης και στη Σχολή Διοίκησης της Αμβέρσας.

Διεθνής Κριτική Επιτροπή Νέων

Τα μέλη της Διεθνούς Κριτικής Νέων από το εξωτερικό είναι εκπρόσωποι των συνεργαζόμενων με το Φεστιβάλ Ολυμπίας διοργανώσεων, Giffoni (Ιταλία) και Schlingel (Γερμανία).

Katerina Karantoni

Benedetta Polisetti

Serena de Santis

Johanna Toschev

Eleonore Trinks

elGreek
Scroll to Top